طراحی سایت

طراحی سایت


توضیح پروژه

طراحی سایت یا وب دیزاین (Web Design)، به معنای طراحی و ساخت یک سایت جدید و یا بهینه سازی و بازسازی یک سایت قدیمی است. طراحی سایت، در راستای ایجاد یک سایت اینترنتی برای فروش محصولات و یا ارائه‌ی خدمات است. فرایند طراحی سایت، از تولید محتوا، طراحی گرافیکی و بهینه سازی (سئو)، تشکیل شده است. در واقع طراحی سایت (Web Design)، به معنای به کار گیری راهکار هایی برای بهتر و زیبا تر دیده شدن سایت، است.

تاریخچه طراحی سایت

اولین وب سایت حدود ۲۸ سال پیش، توسط اولین طراح سایت جهان (تیم برنزلی) راه اندازی شد. این سایت بسیار ابتدایی، و بدون هیچ گونه تصویر، طراحی های گرافیکی و رنگ بندی است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، مرور گر Internet Explore توسط شرکت مایکروسافت طراحی و عرضه شد. اولین مرورگری که از تصاویر با فرمت PNG پشتیبانی می کرد، مرور گر اینترنت اکسپلور است.

المان های طراحی سایت

طراحی سایت از همان المان‌های بصری که در دیگر انواع طراحی استفاده می‌شوند بهره می‌برد، مانند:

لی‌اوت: این شیوه ای است که طراحی، تبلیغات، و متن مرتب می‌شوند. در دنیای وب، هدف اصلی کمک به یافتن اطلاعات با یک نگاه است. این شامل بالانس، ثبات، و یکپارچگی طراحی است.

رنگ: انتخاب رنگ بستگی به هدف و کاربران دارد؛ طرح می‌تواند سیاه و سفید یا رنگی باشد که شخصیت فرد و یا برند یک سازمان را معرفی کند.

گرافیک: گرافیک می‌تواند متشکل از لوگو، تصاویر، کلیپ‌آرت یا آیکون ها باشد که هر یک از آنها می‌تواند وب سایت شما را تقویت کند. برای خوشایند کاربران، این موارد باید در جای صحیح خود قرار بگیرند و با رنگ و محتوا سازگار باشند و کاری نکنند که سایت دیر لود شود.

فونت: استفاده از چندین فونت میتواند سایت شما را تقویت کند. اکثر مرورگرها تنها میتوانند چند نوع فونت را که به اصطلاح “فونت های مناسب برای وب” می‌گویند را بخوانند، بنابراین شما در طرح خود باید از این طیف فونت که کم هم نیستند استفاده کنید.

محتوا: محتوا و طرح می‌توانند با هم کار کنند تا پیام سایت را از طریق تصویر و متن به کاربر منتقل کنند. متن باید همواره مرتبط و مفید باشد، بنابراین کاربر را گیج نکنید و همان چیزی را که نیاز دارد به وی منتقل کنید، زیرا اینکار باعث می‌شود کاربر از سایت شما بازدید کند. محتوا باید برای متورهای جستجو بهینه شود و طول متن هم باید مناسب باشد، و کلمات کلیدی مربوط به متن را داشته باشد.

طراحی وب سایت باید مورد پسند کاربر باشد

بجز المان های اصلی در طراحی سایت که باعث می‌شود سایت زیبا بنظر برسد، یک وب سایت باید به کاربر خود نیز توجه داشته باشد. کاربر پسند بودن می‌تواند با درنظر گرفتن فاکتورهای زیر بدست آید.

نویگیشن: معماری سایت، منوها و دیگر ابزارهای نویگیشن در طراحی وب باید با این ملاحظه انجام گیرد که کاربر چگونه از سایت استفاده می‌کند. هدف این است که به کاربر کمک کنیم تا به راحتی از سایت استفاده کند و در کمترین زمان ممکن اطلاعاتی را که نیاز دارد بدست آورد.

مولتی مدیا: ویدئوهای مرتبط و فایل های صوتی در طراحی می‌تواند به کاربر کمک کند تا اطلاعات را در کمترین زمان ممکن درک کنند. اینکار می‌تواند کاربر را تشویق کند تا زمان بیشتری در سایت بماند.

سازگاری: سایت را طوری طراحی کنید تا در همه مرورگرها و سیستم عامل ها به درستی کار کند، اینکار باعث می‌شود بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر شود.

تکنولوژی: پیشرفت در تکنولوژی این آزادی را به طراحان می‌دهد تا حرکت و خلاقیت را به وب سایت اضافه کنند و این امکان را به سایت شما می‌دهد تا همواره نو، پویا و حرفه ای باشید.

تعاملی بودن: مشارکت کاربران فعال خود را در طرح خود با استفاده از سیستم کامنت و نظر سنجی افزایش دهید. کاربران را با استفاده از ایمیل و خبرنامه از بازدیدکننده صرف به عضو سایت خود تبدیل کنید.

انواع طراحی سایت

بخش طراحی سایت ها به دو قسمت Front-end و Back-end تقسیم بندی می شود. بخش Front-end مربوط به شکل و ظاهر سایت، و بخش Back-end شامل کد های سرور و بخش مدیریت سایت است. به صورت کلی سایت ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سایت های استاتیک و ثابت
  • سایت های داینامیک و متحرک

سایت های استاتیک

در سایت های استاتیک، هر کدام از صفحات سایت به صورت جدا طراحی می شود و تنها بر قسمت Front-end، کار انجام می شود. سایت هایی که محتوای خود را مرتبا تغییر نمی دهند و یک محتوا را حتی تا یک سال و یا چندین سال، بر روی سایت خود دارند، از سایت های استاتیک استفاده می کنند. در واقع فقط متخصصین طراحی سایت می توانند در سایت تغییر ایجاد کنند و مدیریت سایت این امکان را ندارد. امروزه با پیشرفت حوزه ی دیجیتال و امور مربوط به کسب و کار، استفاده از سایت های استاتیک بسیار کمتر شده است.

سایت های داینامیک

سایت های داینامیک پویا هستند یعنی هر دو بخش Front-end و Back-end را برنامه نویسی می کنند و محتوای صفحات سایت توسط مدیر سایت، قابل تغییر است. در این نوع سایت ها، می توان به روز رسانی سایت را به صورت روزانه انجام داد و محتوا های جدیدی را بر سایت بار گذاری کرد.

سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بهترین نوع طراحی سایت چیست .

بعضی از سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های آماده و رایگان مدیریت محتوا طراحی می‌شوند. سیستم‌هایی مانند وردپرس یا جوملا که قالب‌های آماده را در اختیار طراحان قرار می‌دهند. استفاده از این نوع سایت‌ها ساده و ارزان و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. حتی ممکن است خودتان هم بتوانید یک سایت وردپرسی ساده و غیر حرفه‌ای طراحی کنید. البته اگر حوصله سر و کله زدن با نرم‌افزارها و خواندن متن‌های آموزشی را داشته باشید!

نوع دیگر طراحی سایت به صورت سفارشی و توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر قالب‌های آماده برای کسب‌وکار شما کافی یا مناسب نباشند، باید از این روش استفاده کنید. سایت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس بوک، دیوار، آپارات و … همگی با این روش طراحی شده‌اند. این نوع برای شرکت‌های بزرگ و جیب‌های بزرگ مناسب تر است!

می‌توانید با شرکت‌های طراحی سایت مشاوره کنید. آن‌ها بر اساس نوع کسب‌وکار و هدف‌تان، نوع مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

اجزای تشکیل دهنده سایت ها

سایت‌های مختلف، بخش‌های مختلفی دارند. مثلا بعضی از سایت‌ها درگاه پرداخت آنلاین دارند و بعضی دیگر ندارند اما یک سری عناصر در همه سایت‌ها مشترک هستند.

دامنه یا دامین

دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است. یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به سایت شما برسند. این نام باید منحصر به فرد باشد. در واقع امکان وجود نام مشترک برای سایت‌های مختلف وجود ندارد. شرکت‌های طراحی سایت نام‌های پیشنهادی را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک می‌کنند و در صورتی که تکراری نباشد، می‌توانید نام سایت خودتان را انتخاب کنید.

صفحه اصلی

صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه‌ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه می‌شوند. این صفحه به کاربران نشان می‌دهد هدف سایت چیست. هوم پیج را می‌‌توان به ویترین مغازه تشبیه کرد. یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب‌وکار شما است و طراحی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در صفحه اصلی از طریق مسیریابی (Navigation) کاربران را به بخش‌های مختلف سایت هدایت می‌کنید. معمولا سرتیترهای مسیریابی در قسمت بالای صفحه قرار می‌گیرند.

صفحات درباره ما و تماس با ما

این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند. محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب‌وکارتان را معرفی کند. در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شماره‌های تماس، آدرس‌های پست الکترونیکی و نشانی شبکه‌های اجتماعی را قرار می‌دهید.

موارد دیگر

یک سایت ممکن است صفحات متعددی داشته باشد. مانند سایت‌‌های معرفی محصول که در آن‌ها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول می‌پردازد. در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی، عکس و ویدئو منتشر می‌شود. بعضی از سایت‌ها بخش‌های دیگری هم مانند فروشگاه یا وبلاگ دارند.

Get Your Free Instant SEO Audit Now

Improve your seo ranking with porto

Best SEO Features & Methodologies. Better SEO than your competitors

[contact-form-7 id="191" title="Check Form"]