بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی


توضیح پروژه

بازاریابی شبکه های اجتماعی از مهم ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است. شکل گیری، پیشرفت و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی، باعث شده که بازاریابی دیجیتال، بستر جدیدی تحت عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی برای فعالیت های خود پیدا کند.

اصل اول بازاریابی در این نکته است که هر جا که مردم باشند، کسب و کار نیز همانجاست و این روزها کجا می توان با میلیون ها نفر در ارتباط بود جز در شبکه های اجتماعی؟

با افزایش مخاطبان شبکه های اجتماعی، فعالیت بازاریابی در این کانال ارتباطی به امری حیاتی تبدیل شده است. فیس بوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، پینترست (Pinterest)، ردیت (Reddit)، کورا (Quora) و لینکدین (LinkedIn) مهم ترین این شبکه های اجتماعی یا رسانه های گروهی فضای مجازی هستند که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده اند. این شبکه های اجتماعی فضای مجازی در عین داشتن یک هدف مشترک که برقراری ارتباط بین تمام مردم جهان است، تفاوت های ساختاری و ظاهری بسیاری دارند که باعث شده هر شخص به یک یا چندی از این شبکه های اجتماعی علاقه مند شوند و در این رسانه های گروهی فعالیت کنند.

ما قصد داریم به بررسی هر یک از این شبکه های اجتماعی بپردازیم تا شما را با ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت هر یک آشنا سازیم تا بتوانید بهترین عملکرد را در هر یک از شبکه های اجتماعی داشته باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

همانطور که گفته شد، امروزه تقریبا بسیاری از مردم دنیا برای برقراری ارتباط با دوستان خود، رفع نیاز های آموزشی و پژوهشی، خرید مایحتاج زندگی یا بهره مندی از خدمات مورد نیاز و حتی برای پر کردن اوقات بیکاری خود از این شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی استفاده می کنند.
محبوبیت و مقبولیت هر یک از این شبکه های اجتماعی به نوبه خود سبب شده است که کسب و کارها و برندهای مختلف در هر زمینه ای برای بازاریابی، تبلیغات، شناختن خود به مخاطبان، عرصه محصولات و خدمات و… فعالیت های عظیمی را در این شبکه های اجتماعی متمرکز کنند.

امروزه دیگر همانند یست یا سی سال پیش نیست که شما برای معرفی برند خود تنها به تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، بنرهای تبلیغاتی کنار جاده ها و بزرگراه ها یا پخش تراکت های تبلیغاتی اکتفا کنید. با گسترش لحظه به لحظه دیجیتال و اینترنت، شما باید بازاریابی ایمیلی انجام دهید، محتواهای بازاریابی خود را در وب سایتتان به اشتراک بگذارید و در شبکه های اجتماعی فعالیت مستمر و مفیدی داشته باشید.

شبکه اجتماعی مناسب برای کسب ‌و ‌کار شما

شبکه‌ های اجتماعی در رونق کسب ‌و کار بسیاری از افراد، نقش چشمگیری داشته است، تا آنجا که در حال حاضر، بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی (social media marketing) از مهم ‌ترین ابزار های بازاریابی دیجیتالی است.

الزامی است که شما شبکه ای اجتماعی را برای تبلیغ کسب‌ و کار خود انتخاب کنید که با هدف و نوع کسب ‌و کار شما متناسب باشد. ما برای شما نمونه‌ هایی از شبکه‌ های اجتماعی محبوب را بیان می‌کنیم و انتخابشان را به شما واگذار می ‌کنیم.

اینستاگرام: شبکه ای اجتماعی است که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد. روش کار اینستاگرام بر اشتراک‌گذاری عکس و ویدئوهای کوتاه مبتنی است. اینستاگرام، شبکه ای ساده و تأثیرگذار است که می‌ تواند اهداف، خدمات، محصولات و پیام کسب ‌و کار شما را به گوش دیگران برساند. اینستاگرام، در ایران شبکه ای محبوب است و کسب ‌و کار های کوچک و بزرگ در فروش محصولات و معرفی نام تجاری خود از این شبکه کمک می‌گیرند.

از سال 2010 که اینستاگرام پا به عرصه حضور گذاشت انقلابی در شبکه های اجتماعی به وجود آمد. جای تعجب ندارد که بسیاری از متخصصان بازاریابی رسانه ای در برندهای مطرح پوشاک و شرکت های بزرگ آرایشی به سراغ فرصت های بازاریابی در اینستاگرام آمده اند چرا که 22 درصد نسل هزاره از این پلتفرم جدید استقبال کرده اند.

توئیتر: توئیتر به معنی نوک زدن پرنده است. روش کار توئیتر اطلاع‌ رسانی سریع است. حتی وب ‌سایت‌ های خبری و رسانه ای هم در بعضی مواقع از توئیتر عقب می ‌مانند.کاربران برای اطلاع از اخبار جدید و لحظه ‌به ‌لحظه رویداد ها از شبکه توئیتر استفاده می‌کنند. اطلاع ‌رسانی توئیتر بحث‌ های سیاسی و رویداد های مهم ورزشی را پوشش می ‌دهد.

فیس‌ بوک: فیس ‌بوک از دیگر شبکه‌ های اجتماعی قدیمی ‌تر است. فیس ‌بوک در خارج از ایران بسیار محبوب است و حتی میان ‌سالان نیز از کاربران فعال آن به ‌حساب می‌آیند؛ اما در ایران قضیه فرق دارد. فیس ‌بوک در ایران به علت فیلترینگ چندان محبوب نیست. خیلی از کاربران ایرانی به استفاده از این شبکه تمایلی نشان نمی ‌دهند. با این ‌وجود، از تأثیر این شبکه اجتماعی کهنه‌ کار نباید غافل شد.

تلگرام: بسیاری از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند. تلگرام برای مردم شبکه ای محبوب است. کانال‌ های متنوع تلگرام با عملکرد های خاصشان ایرانی را سرگرم می‌کند. کار با تلگرام و ابزار هایش از دیگر شبکه‌ های اجتماعی آسان ‌تر است.

پینترست: گویی پینترست برای خانم‌ های خانه ‌دار ساخته شده است، چرا که بیشتر کاربرانش را خانم‌ ها تشکیل می‌دهند. پینترست، فضایی بسیار مناسب برای تبلیغ و معرفی آخرین محصولات و خدمات مرتبط با خانم‌ ها است. موضوعاتی مانند طراحی، مد، سبک زندگی و برند های پوشاک، بخش وسیعی از فضای پینترست را تصاحب کرده اند.

شبکه‌ های اجتماعی دیگری مانند گوگل پلاس، لینکداین و… نیز وجود دارند، ما در اینجا نمونه‌ هایی از معروف ‌ترین شبکه‌ های اجتماعی را برای شما شرح دادیم تا برای کسب ‌و کار خود، به مناسب‌ ترین انتخاب خود برسید.

خب تا به اینجا شما باید شبکه اجتماعی کسب ‌و کار خود را تعیین کرده باشید. در شبکه اجتماعی انتخابی حساب کاربری ایجاد کنید و نام تجاری و آرم کسب ‌و کارتان را در آن قرار دهید. در خطوط بعدی شما یاد می‌گیرید که چگونه از شبکه‌ های اجتماعی در بازاریابی محتوا استفاده کنید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

اهمیت تبلیغات با توجه به بالا رفتن رقابت افزایش یافته و دیگر نمی توان تنها راه تبلیغات را به رسانه های اجتماعی چون تلویزیون و رادیو… خلاصه نمود و تأثیر شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت. افزایش تعداد کاربران استفاده کننده از این شبکه ها، این موضوع را می رساند که رقابت تا حد زیادی در آن ها افزایش یافته تا جایی که آمارها نشان می دهند، بیشتر کسب و کارهای کوچک و بزرگ از همین شبکه ها برای تبلیغ کالاها و فعالیت های خود استفاده می کنند.

ایجاد کمپین های تبلیغاتی می تواند یک محصول را دائماً در مقابل دیدگان مخاطبان قرار دهد. این امر در گذشت زمان باعث تشویق آن ها به خرید محصول معرفی شده می نماید و با تداوم این کار خواهید دید که همین مشتریان به خریداران دائمی تبدیل می شوند. امروزه افراد دوست دارند مسیر زندگی شان را با پیشرفت تکنولوژی تطبیق دهند امّا توجّه به این نکته مهم است که افراد مانند گذشته به خرید یک محصول روی نمی آورند بلکه ابتدا اطلاعات زیادی در مورد آن به دست آورده و اگر آن تبلیغ متناسب با محصول ارائه شده نباشد، به سرعت کانال خرید خود را تغییر می دهند؛ پس در تبلیغات خود به این امر توجه زیادی معطوف نمایید.

پروسه بازاریابی در شبکه های اجتماعی

در یک صفحه اجتماعی، نام شرکت و محصولات خود را با طرحی زیبا بسازید و سپس در وب سایت خود به آدرس آن شبکه اجتماعی اشاره نمایید و آیکون آن را در صفحه ای در آنجا درج نمایید. این رابطه دو سویه باعث می شود که ترافیک سایت تان بالا رود و این به سئو سایت شما کمک شایانی می کند، پست هایی با محتوای مرتبط با کارتان است، تهیه کنید و از آن در شبکه های اجتماعی استفاده نمایید. می توانید از متن های جذاب یا حتی ویدئوهایی که به توضیح کسب و کار شما می پردازد، بهره ببرید و با طرح سوالاتی که ذهن مخاطب شما را به خود درگیر می نماید، آن ها را ترغیب به بازدید دوباره از سایت نمایید و این گونه به سئو سایت تان نیز کمک کرده اید.

تولید ویدئوهای مختلف و پخش آن در این شبکه ها، به راحتی می تواند ذهن مخاطبان آن را درگیر نماید و اعتبار آنلاین آن برند را بالا ببرد. محتواهای معتبر نیز در کنار ویدئوها می تواند هم مخاطب دائمی را جذب نماید و هم اعتبارزا برای برند باشد. این نوع بازاریابی، یک بازاریابی آنلاین محسوب می شود که دارای متدهای مختلف است که اگر می خواهید در این کار موفقیّت به دست آورید، باید تمامی آن ها را بیاموزید.

Get Your Free Instant SEO Audit Now

Improve your seo ranking with porto

Best SEO Features & Methodologies. Better SEO than your competitors

[contact-form-7 id="191" title="Check Form"]