سئوی سایت

سئوی سایت


توضیح پروژه

بیایید فرض کنیم یک سایت عالی برای کسب‌وکارتان طراحی و راه‌اندازی کرده‌اید. حالا از چه طریقی باید این سایت را به مخاطبان نشان دهید؟ سایتی که کسی آن را نبیند به چه درد می‌خورد!؟ اینجاست که سئو وارد می‌شود! حتما عبارت سئو سایت را تا به حال زیاد شنیده‌اید. کارشناسان این کلمه را به همراه یک سری تکنیک و توضیح گیج‌کننده به کار می‌برند. اما اگر می‌خواهید ساده و روشن سر در بیاورید که سئو چیست یا قصد دارید با انواع روش های سئو آشنا شوید، با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو در زبان فارسی به معنی بهینه سازی موتورهای جستجوگر می باشد. در واقع هرچه سئوی محتوای شما بالاتر باشد بازدید سایت شما از طریق سرچ گوگل بیشتر خواهد شد. در نتیجه سایتتان بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد و مشتریان بیشتری نیز جذب خواهید کرد؛ مثلا فرض کنید موضوع سایت شما در مورد رژیم و تمرینات تناسب اندام است. اگر شما بلد باشید که چگونه سایتتان را از نظر سئو بهبود دهید کسی که عبارت «چگونه لاغر شوم؟» را سرچ می کند اول سایت شما را می بیند و بعد سایت رقبایتان را خواهد دید. در واقع گوگل مطلب بهینه شده شما را در صدر محتواهای مربوط به آن کلمه کلیدی خاص قرار داده و به شدت بازدید شما افزایش پیدا می کند.

سئو سایت چه اهمیتی دارد؟

طبق آمار گوگل، روزانه در حدود ۳.۵ میلیارد نفر از گوگل استفاده می‌کنند. در واقع بیشتر آدم‌های روی کره زمین، اگر بخواهند چیزی بخرند یا سوالی بپرسند اول به گوگل مراجعه می‌کنند!

در چنین شرایطی، مثلا اگر یک فروشگاه آنلاین تجهیزات کامپیوتر داشته باشید، حتما می‌خواهید در معرض دید این میلیون‌ها بازدیدکننده قرار بگیرید. می‌دانید روزانه چند نفر کلمه ماوس را سرچ می‌کنند؟ همه این‌ها مشتریان بالقوه‌ای هستند که ممکن است پس از بازدید خرید خود را از سایت شما انجام دهند. این یعنی کلیک‌های کاربران بسیار ارزشمند است و اگر بتوانید سایت خود را در رتبه‌های بالاتر نگه دارید کلیک‌های بیشتری به دست می‌آورید. به همین سادگی!

انواع روش‌ های سئو چیست؟

برای این که کاملا درک کنید سئو سایت یعنی چه ، باید ابتدا روش‌‌های آن را بشناسید. سئو را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد: کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری. گول این اسامی بامزه را نخورید. هر کدام پیچیدگی‌های عجیب و غریبی دارند!


۱- سئو کلاه سفید

شنیده‌اید که بار کج به منزل نمی‌رسد؟ کل حرف سئوی کلاه سفید همین است.

سئو کلاه سفید یا سئوی اخلاقی به مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خود موتورهای جست‌وجو برای بالا بردن رتبه سایت‌ها معرفی کرده‌اند. این روش‌ها رتبه سایت را به صورت طبیعی و قانونی بالا می‌برند.

بهترین مورد از انواع روش های سئو همین کلاه سفید است. البته سخت‌ترین و طولانی‌ترین روش هم هست. برای داشتن سئوی کلاه سفید باید صبور باشید، مدام بر وب سایت‌تان نظارت کنید و تکنیک‌ها را به درستی به کار بگیرید. در عوض پیش گوگل آبرو و اعتبار به دست می‌آورید و جایگاه‌تان تثبیت می‌شود.

۲- سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یعنی دور زدن قانون و فریب دادن گوگل.

کسانی که می‌خواهند فورا به رتبه‌های بالا برسند یک سری روش‌های تقلب و راه‌های میان‌بر پیدا کرده‌اند تا گوگل را گول بزنند. مبارزه سختی بین سئوکاران کلاه سیاه و و گوگل جریان دارد. هر روش تقلبی که پیدا می‌کنند، گوگل راه تشخیص آن را پیدا می‌کند. این فرایند باعث شده که گوگل هر روز هوشمندتر بشود.

با استفاده از این مورد از انواع روش های سئو ممکن است بتوانید چند روزی در رتبه‌های اول باشید اما مطمئنا گیر می‌افتید و سقوط می‌کنید. ضمن این که عزت و اعتبار خود را هم پیش گوگل از دست می‌دهید. خلاصه این کارها آخر و عاقبت ندارد!

۳- سئو کلاه خاکستری

این مورد از فهرست انواع روش های سئو نیز ادامه مبارزه سئوکاران با گوگل است.

سئو کلاه خاکستری یعنی ما گوگل را دور می‌زنیم اما یک جوری که نفهمد و با ریسک کمتر!

به صورت خلاصه کلاه خاکستری‌ها خوبند تا زمانی که لو نرفته باشند!

حواس‌تان باشد که این کار را فقط سئوکاران خیلی حرفه‌ای می‌توانند انجام بدهند و دیگران نباید به سمتش بروند. چون سایت‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

مراحل سئوی سایت

در زیر 8 مرحله را برایتان توضیح می دهیم که از طریق آنها می توانید سایت خود را بهینه کنید:

۱- تمام داده های وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنید

یک داده به خودی خود ممکن است چیزی به شما نگوید، اما وقتی داده های زیادی را جمع می کنید و آنها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار می دهید، الگوها را مشاهده خواهید کرد؛ مثلا اگر طبق نمودارها متوجه شوید که درصد زیادی از بازدید کنندگان CTA شما را نادیده می گیرند، ممکن است لازم باشد برخی تنظیمات را انجام دهید.
گزارش های رفتار کاربر و داده های ترافیکی کنسول جستجوی گوگل، به ترسیم یک تصویر واضح از عملکرد سایت شما برای آنالیز کردن کمک می کند. به عنوان مثال با استفاده از یک سورس نمودار، نحوه رفتار افراد به محض ورود به سایت شما را نشان می دهد. داده های گوگل سرچ کنسول نیز معیارهای اصلی مانند تعداد بازدیدها، نرخ پرش و سایر موارد را ردیابی می کند.
داده ها را برای الگوهای خاص تجزیه و تحلیل کنید. این آمارها می توانند چیزهای زیادی درباره مخاطبان شما توضیح دهند؛ مثلا اینکه چگونه افراد سایت شما را پیدا می کنند؟ به دنبال صفحاتی باشید که بیشتر از دیگر صفحات در گوگل بازدید دارند و با استفاده از مهندسی معکوس مدل آن صفحات را از نظر محتوایی و ظاهری در سایت خود پیاده کنید.

۲- در مورد کلمات کلیدی به درستی تحقیق کنید

چندین سال پیش که حرفه محتواسازی تازه به میدان کسب و کار آمده بود شما می توانستید از هر کلمه ای به عنوان کلمه کلیدی محتوای خود استفاده کنید. این کلمات حتی به راحتی سئوی بالایی می گرفتند. حتی می توانستید با نوشتن متن های 300 کلمه ای سئوی خود را افزایش دهید؛ اما امروزه با پیشرفت این حرفه دیگر این سبک کاری بازدهی و نتیجه مطلوبی ندارد.

در حال حاضر ابزارهای مختلفی مانند Keyword Revealer به شما کمک می کند کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و تجارت خود را پیدا کنید. باید کلمات کلیدی چند جزئی متناسب با کاربران سایت خودتان را پیدا کنید. به این فکر کنید که مخاطبان شما چه کلمات کلیدی را جستجو می کنند و در صفحه محتوای مورد نظر به دنبال چه چیزی هستند. به علاوه سعی کنید از کلمات کلیدی بی هدف و تک جزئی استفاده نکنید. Keyword Revealer لیستی از کلمات کلیدی را به شما ارائه می دهد که به بهینه کردن سایتتان کمک می کند. با استفاده از کلمات کلیدی بیشتر محتوای سایت خود را ارتقا دهید و صفحات بیشتری برای سایت ایجاد کنید. سعی کنید مقالاتی معنادار و طولانی بنویسید که تمامی اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر را پوشش دهید.

۳- محتوای طولانی و ارزشمند تولید کنید

طبق تجربه متخصصین سئو طول ایده آل برای هر محتوا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه است. البته منظورمان این نیست که با گزافه گویی محتوای خود را پر کنید. بلکه باید محتوای ارزشمند تولید کنید که تعداد کلمات بالایی هم داشته باشد. همچنین می توانید برای اینکه بفهمید برای کلمه کلیدی مورد نظر چه طول محتوایی مناسب است یک بار آن را سرچ کنید و ۱۰ مطلب برتر در مورد آن کلمه کلیدی را بررسی کنید و ببینید حدودا چند کلمه هستند؛ مثلا اگر تعدادی از صفحات بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه بود شما نیز همانقدر بنویسید. با اینکه طول محتوا اصل ماجرا نیست اما این سیگنال را به گوگل ارسال می کند که شما اطلاعات بیشتری را ارائه می دهید. از طرفی وقتی افراد در سایت شما می مانند تا محتوای ارزشمندتان را بخوانند وقت بیشتری در سایت شما گذرانده اند.

۴- صفحات وبسایت را بهینه کنید

خودتان صفحات محتوا را از نظر سئو بررسی و بهینه کنید. عواملی مانند عناوین، عنوان های فرعی، حاشیه های URL و برچسب های متا در این گروه قرار می گیرند. در ابتدای عناوین صفحات از موضوع و کلمات کلیدی اصلی سایت استفاده کنید. معمولا نرم افزارهایی مانند یوآست به شما می گویند که برای بهینه سازی سئو محتوا باید چه کارهایی انجام دهید؛ مثلا باید لینک داخلی داشته باشید، به تصاویر متن alt بدهید، زیرعنوان ها را با فونت های صحیح بنویسید. زمانی که در این برنامه شما به درستی این کار را انجام دهید سئوی محتوای شما سبز خواهد شد.

۵- از سئوی خارجی یا Off-page SEO غافل نشوید!

سئوی خارجی یا Off-page SEO به روش هایی گفته می شود که وبسایت خود را از روش های خارج از سایتتان بهینه می کنید. وبلاگ نویسی مهمان، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی و برندسازی می تواند سئو سایت شما را بهبود بخشد. می توانید از طریق سایت های رایگان، بک لینک رایگان ایجاد کنید؛ البته اگر بتوانید با استفاده از رپورتاژ در سایت های پر بازدید بک لینک ایجاد کنید تفاوت بسیار زیادی در سئوی سایت شما ایجاد خواهد کرد.

۶- سایت را برای موبایل بهینه کنید (سایت ریسپانسیو)

بسیاری از افراد از طریق گوشی های شخصی خود در گوگل به دنبال پاسخ سوالاتشان می گردند؛ بنابراین هرچه سایتتان برای موبایل بهینه تر باشد گوگل رتبه بالاتری به شما می دهد.

۷- افزایش سرعت لود شدن صفحات مهم است

سرعت صفحه برای افزایش سئو و نرخ تبدیل اهمیت زیادی دارد. مخاطبان حوصله ندارند وقت زیادی را برای باز شدن سایت شما بگذارند؛ یعنی حتی در صورتیکه محتوای شما از محتوای رقیب بهتر هم باشد اما سرعت سایت پایینتر باشد مخاطب ترجیح می دهد به سایت رقیب برود و زودتر به نتیجه برسد.
GoogleS PageSpeed Insights یکی از سرورهای گوگل است که می توانید از طریق آن سرعت سایتتان را به راحتی بررسی کرده و در جهت افزایش آن تلاش کنید.

۸- بک لینک با کیفیت دریافت کنید

در قسمت های قبلی نیز به اهمیت بک لینک اشاره هایی کردیم. بک لینک عامل اصلی در کمک به رتبه بندی بهتر وبسایت شما است. وقتی سایت های باکیفیت به سایت شما پیوند می خورند، گوگل این پیوند را به عنوان نشانه ای از اعتبار سایت شما تفسیر می کند؛ در نتیجه رتبه صفحات شما افزایش پیدا خواهد کرد.
دریافت بک لینک باکیفیت نیاز به تحقیق و بررسی دارد، اما نتیجه خوبی خواهید دید. ارسال ایمیل به اینفلوئنسرها و سایر وبلاگ ها را نیز در برنامه خود قرار دهید. مقاله خود را با آنها به اشتراک بگذارید و آنها را به صفحه ای هدایت کنید که بخشی از محتوای آنها را به اشتراک گذاشته اید.

Get Your Free Instant SEO Audit Now

Improve your seo ranking with porto

Best SEO Features & Methodologies. Better SEO than your competitors

[contact-form-7 id="191" title="Check Form"]