کمپین های بازاریابی دیجیتال

کمپین های بازاریابی دیجیتال


توضیح پروژه

کمپین های بازاریابی در حقیقت فعالیت‌هایی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده هستند که به‌منظور ترویج هدفی بخصوص از شرکت‌های تجاری آغاز به کار می‌کنند. ازجملهٔ این اهداف می‌توان به آگاه کردن مصرف‌کنندگان از محصولی بخصوص یا دریافت بازخورد مشتریان اشاره کرد. در اینگونه کمپین‌ها معمولا برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود که غالباً ترکیبی است از رسانه‌ها (شامل ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، پرداخت به‌ازای کلیک، البته محدود به این‌ها نمی‌شود) و شبکه‌های اجتماعی.

فعالیت‌های بازاریابی برندها تنها محدود به کمپین‌های بازاریابی نمی‌شود. در حقیقت «کمپین» به «سلسله عملیات‌های مرتبط به‌همی گفته می‌شود که به‌منظور دست‌یابی به هدفی بخصوص انجام می‌گیرند.» به همین خاطر است که برگزاری کمپین تنها محدود به فعالیت‌های تجاری نمی‌شود بلکه سیاست‌مداران و افراد نظامی هم گهگاه، به‌منظور دست‌یابی به اهداف مختلف از طراحی کمپین‌ها استفاده می‌کنند.

کمپین‌های بازاریابی بزرگ روندی باثبات دارند و ایده‌ یا هدفی متمرکز را ترویج می‌کنند. برای نمونه تبلیغ‌هایی که از برندی چون ایرانسل در مسیر هر روزه خود می‌بینید یا می‌شنوید، الزاماً متعلق به یک کمپین بازاریابی نیستند، اما اگر از همان برند تابلو تبلیغاتی و پست اینستاگرامی ببینید و ایمیلی هم دریافت کنید که همگی تبلیغ یک محصول بخصوص باشند، آنگاه می‌توان با اطمینان گفت که کمپین بازاریابی‌ای برای آن محصول در نظر گرفته شده است.

علاوه بر کمپین‌های بازاریابی، احتمالا نام کمپین‌های تبلیغاتی هم به گوش‌تان خورده است. در ادامه اطلاعاتی درباره تفاوت این دو کمپین با یکدیگر در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تبلیغات به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های بازاریابی شناخته می‌شود. بازاریابی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شرکت تجاری برای افزایش شناخت مصرف‌کنندگان از برند خود و نیز متقاعد کردن آن‌ها برای خرید محصولاتش، مورد استفاده قرار می‌دهد، حال آنکه تبلیغات به روند ارسال پیام‌های متقاعد کننده‌ای اشاره دارد که به‌منظور محقق کردن اهداف کلی‌تر بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپین تبلیغاتی هم ممکن است به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از برنامهٔ کلی‌تر کمپین بازاریابی به راه افتاده باشد. برای نمونه اگر همان برند ایرانسل کمپینی بازاریابی برای محصولی بخصوص برگزار کرده باشد، تبلیغات صورت گرفته برای آن محصول، به‌منظور تحقق اهداف کلی‌تر کمپین بازاریابی در نظر گرفته می‌شوند (در تبلیغات نیز همچون بازاریابی از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موارد یاد شده استفاده می‌شود).

با این تفاسیر تاکنون به این نکته پی بردیم که کمپین‌ها به طور کلی مجموعه فعالیت‌های دقیق و متمرکز مرتبط با بازاریابی‌ای هستند که هدفی مشخص را دنبال می‌کنند. با وجود تعریف ساده‌ای که از کمپین‌ها می‌توان ارائه داد، راه‌اندازی آن‌ها به تلاش و وقت زیادی احتیاج دارد. در ادامه، اطلاعاتی درباره چگونگی راه‌اندازی و معرفی یک کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ کارآمد در اختیارتان خواهیم گذاشت.

انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی توسط کسب و کارها برای ارتقاء محصولات و خدمات استفاده می‌شود. انواع مختلفی از استراتژی بازاریابی وجود دارد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • ایجاد یک وبلاگ
  • تبلیغات بر روی پلتفرمهای خاص شبکه های اجتماعی (مثل فیسبوک و اینستاگرام)
  • ارائه رایگان منابع آموزشی
  • سئو محتوای دیجیتال
  • ایجاد مسابقه و هدیه دادن
  • آزمایش انواع کمپین های مختلف برای درک بهتر مخاطب
  • برگزاری وبینار
  • تولید پادکست
  • طراحی یک کمپین ایمیل مارکتینگ

اکنون که فهمیدید یک استراتژی بازاریابی چیست، بیایید ببینیم تفاوت آن با یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقداماتی است که از طریق کانالهای بازاریابی آنلاین به دقت انتخاب شده و در دستیابی به اهداف شرکت کمک می‌کنند. این کانالها شامل رسانه های پولی، رسانه های اکتسابی و رسانه های شخصی می‌باشند و همه می توانند یک کمپین مشترک یک کسب و کار خاص را پشتیبانی و حمایت کنند.

اصطلاح استراتژی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ایجاد یک استراتژی دیجیتالی موثر لازم نیست که دشوار باشد.

به عبارت ساده، یک استراتژی صرفا یک برنامه عمل برای رسیدن به یک هدف مطلوب است یا اهداف چندگانه. به عنوان مثال، هدف اصلی شما ممکن است تولید ۲۵ درصد لید بیشتر از طریق وب سایت در سال جاری نسبت به سال گذشته باشد.

بسته به مقیاس کسب و کار، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است شامل چندین استراتژی دیجیتال باشد، هر کدام با اهداف متفاوت، و بسیاری از قطعات متحرک. اما این روش ساده تفکر در مورد استراتژی می تواند به شما کمک کند تا به آن اهداف برسید.

با وجود ساده سازی اصطلاح استراتژی هیچ شکی وجود ندارد که ایجاد یک استراتژی در عمل کار دشواری است. بیایید ببینیم که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال با کمپین های دیجیتال مارکتینگ به راحتی اشتباه گرفته می‌شود. در اینجا چگونگی تشخیص این دو را می‌بینید.

همانطور که قبلا ذکر شد، استراتژی دیجیتال شما مجموعه ای از اقداماتی است که به شما در دستیابی به هدف کلی بازاریابی کمک می‌کند. اما کمپین دیجیتال مارکتینگ بخش های زیر بنایی و سازنده یا اقداماتی در استراتژی است که شما را به سمت دستیابی به آن هدف هدایت می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپین را برای به اشتراک گذاشتن بعضی از محتواهای پرکاربرد خود در توییتر اجرا کنید تا لیدهای بیشتری را از طریق آن کانال بدست آورید. این کمپین بخشی از استراتژی شما برای کسب لید بیشتر است.

چگونه می‌توانید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق راه اندازی کنید؟

در ادامه به 7 راهکار طلایی اشاره میکنیم که بتوان کمپین موفق تری را اجرا کرد.

۱- جهت تشخیص بهترین رسانه برای اجرای کمپین تحقیقات بازار انجام دهید.

در ابتدای هر فعالیت بازاریابی، بررسی بازار امری بسیار مهم است.یکی از دلایل اهمیت تحقیقات بازار این است که به شما کمک می کند رسانه هایی که مخاطبین شما بیشتر به آنها توجه می کنند را پیدا کنید. با استفاده از نتایج تحقیقات بازار و بخش بندی بازار (segmentation) ، از بین بخش‌های مختلف مخاطب و یا گروه هدف(target group) خود را پیدا کنید. این کار را می‌توانید با درخواست پر کردن پرسشنامه، گرفتن اطلاعات کلی مشتری بعد از خرید و یا گرفتن اطلاعات مشتریان بالقوه و بالفعل از منابع معتبر انجام دهید.

این اطلاعات علاوه بر استفاده‌های خوبی که در زمینه طراحی و رفع معایب محصولات و خدمات بر اساس نیاز و علاقه مخاطبان دارد، به شما کمک می‌کند تا از ویژگی‌های مختلف علاقمندان به محصولات خود مطلع شوید و در نتیجه از راه درست با آنها ارتباط بگیرید و کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنید. مثلا ممکن است با استفاده از تحقیقات بازار به این نتیجه برسید که مشتریان شما بیشتر از شبکه اجتماعی خاصی استفاده می کنند و تبلیغ در آن شبکه اجتماعی را در کمپین خود قرار دهید و یا در چه اپلیکیشن هایی تبلیغات خود را قرار دهید.

۲- استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را برای زمان مشخص (مثلاً یک سال) مشخص کنید.

طبق مطالعات انجام شده توسط smart insight حدود 46 درصد برندها استراتژی بازاریابی ندارند! این در حالی است که 16 درصد دارای استراتژی هستند اما استراتژی خود را در فعالیت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند و یا اصلا پیاده نمی‌کنند.”

سوالی که در اینجا برای اکثر کسب و کارها مطرح می‌شود این است که اگر راه و روش درست بازاریابی را ندانیم چگونه می‌توان انتظار رشد و پیشرفت در کسب و کار داشته باشیم.

در تدوین استراتژی بازاریابی باید برای زمان‌های مختلف برنامه مناسب داشته باشید. مثلاً برای تابستان و یا جشن‌ها و مناسبت‌های عمومی مختلف از قبل برنامه ریزی داشته باشید.

قدم ابتدایی برای تدوین استراتژی و طراحی کمپین این است که اهداف و KPIهایتان را مشخص کنید.

۳- تعیین اهداف کمپین دیجیتالی

سعی کنید برای کمپین های خود یک هدف تعیین کنید. از خود بپرسید جایگاهی که می‌خواهید بعد از این کمپین به آن رسیده باشید چیست؟ به این فکر کنید که هدف اصلی برگزاری این کمپین برای شما چیست و در چه صورت در انتها آن را نتیجه بخش خواهید دانست. همچنین برای دستیابی به اهداف خود زمان نیز تعیین کنید.

نکته مهم دیگر در تعیین اهداف برای کمپین دیجیتال مارکتینگ ترجمه آن هدف به زبان دیجیتال مارکتینگ است. مثلاً افزایش نرخ تبدیل conversion rate وبسایت شما، کاهش انصراف از خرید کاربران در حین طی کردن مراحل خرید و …. می‌تواند اهداف دیجیتالی (digital goals) شما باشد.

۴- مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

برای رسیدن به اهداف باید بتوانید نتیجه کمپین را ارزیابی کنید. بنابراین نیاز به شاخص‌هایی قابل اندازه گیری دارید. یک یا چند شاخص برای ارزیابی موفقیت کمپین خود تعیین کنید. این شاخص‌های کلیدی عملکرد (key performance indicator یا KPI) می تواند افزایش 10 درصدی ترافیک سایت یا نصب اپلیکیشن و یا افزایش فروش محصولات شما باشد. نکته مهم در تعیین KPIها این است که شاخص‌ها واقع بینانه انتخاب شوند تا بتوانید ارزیابی درستی از نتیجه کمپین داشته باشید. اگر اولین بار نیست که کمپین دیجیتال راه اندازی می کنید، استفاده از نتایج قبلی می تواند به شما در تعیین KPI معقول کمک کند.

۵- بررسی بودجه تعیین شده نسبت به KPI

سوال مهم دیگر این است که برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ در بازه زمانی مشخص شده، قصد دارید چه مقدار نسبت به کل سرمایه کسب و کار خود هزینه کنید. البته می‌توانید در هر زمانی به این بودجه اضافه یا از آن کم کنید. همچنین با تعیین کانال‌هایی که در دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده می‌کنید، این سوال مطرح می‌شود که به هر روش در بازاریابی دیجیتال چه مقدار از بودجه را اختصاص دهید.

۶- نوع کمپین خود را متناسب با بودجه مالی و مخاطبین خود انتخاب کنید.

ممکن است تصور کنید یک روش از روش های بازاریابی دیجیتال بیشتر از بقیه مخاطبین را به خود جذب می‌کند. در حالی که شاید این پیش بینی درست نباشد. توصیه می کنیم برای تصمیم گیری در این زمینه حتما تحقیقات و تست‌هایی انجام دهید. همچنین استفاده از آزمون A/B به شما نگرش مناسبی درباره اینکه مخاطبان شما به چه سبک از بازاریابی دیجیتال بهتر پاسخ می‌دهند کمک می کند. بسیار مهم و ضروری است که حداقل یک پلتفرم آنالیتیکس برای ارزیابی کمپین خود از ابتدا تا انتها داشته باشید.

در طراحی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ امکان استفاده از روش‌های مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، سرچ مارکتینگ، بازاریابی مشارکتی و موبایل مارکتینگ را دارید.

۷- صفحه فرود (landing page) خود را بهینه کنید.

صفحه فرود صفحه‌ای است که خلاصه‌ای از تمام محصولات و خدماتی که شما ارائه می کنید و همچنین عنوان و عباراتی برای توضیح مختصر خودتان در آن وجود دارد. مخاطب ضمن آشنایی با برند و کسب و کار شما می‌تواند از صفحه فرود به صفحه‌های دیگر سایت شما برای خرید و یا استفاده از خدمات برود.

کمپین دیجیتال مارکتینگ در صورت موفقیت منجر به فعالیتی از طرف مخاطب مثلاً کلیک بر روی لینک می‌شود که معمولاً لینک صفحه فرود بر روی تبلیغ قرار می گیرد. در نتیجه از جمله مهم ترین نکات برای رسیدن به هدف نهایی بازاریابی دیجیتال بهینه بودن صفحه فرود است. به گونه‌ای که کاربر با مراجعه به این صفحه دقیقاً آنچه نیاز دارد و آنچه به خاطر آن بر روی تبلیغ کلیک کرده است را به سرعت بیابد.

صفحه فرود خوب دارای متن‌های مختصر و واضح و طراحی جذاب است و دکمه CTA) call to action) در آن باید با وضوح و جذابیت قرار داده شود.

Get Your Free Instant SEO Audit Now

Improve your seo ranking with porto

Best SEO Features & Methodologies. Better SEO than your competitors

[contact-form-7 id="191" title="Check Form"]